5.9 C
Älmhult
2019-12-08
Internet

Lågt förtroende för influencers

Lågt förtroende för influencers

Att marknadsföra sin verksamhet och/eller sälja produkter via influencers har haft en kraftig utveckling under flera år. En marknad som främst gynnat ett antal av våra mest kända personer i landet. Men det finns också ett stort antal personer som lyckats bygga sina plattformar utan ett kändisskap i grunden, och sen livnärt sig på att göra reklam för olika produkter. Det har i sin tur fått företag att omfördela sin marknadsbudget till sponsrade inlägg via influencers. Men nu visar nya siffror förödande siffror för denna kanal.

YouGov och Grey London har undersökt förtroende och sociala medier och hur varumärken kan vinna tillbaka kundernas förtroende. Över 2000 vuxna i Storbritannien deltog i studien. Resultatet blev att hela 96 procent av användarna inte litar på influencers.

Undersökningen visar också att 63 procent litar mindre på sociala medier idag än för två år sedan, samtidigt som 25 procent använder sociala medier mer idag än förut.

Just influencer marketing är den form av marknadsföring som har lägst förtroende bland användarna. Endast 4 procent uppger att de litar på influencers och 18 procent säger att de litar mer på varumärken i sociala medier än influencers.

En tidigare rapport av Storbritanniens Advertising Standards Authority visar att 61 procent av användarna anser att annonsering på sociala medier ska regleras på samma sätt som traditionell media.

Källa: dagensanalys.se

Relaterade inlägg

Tillgången till Internet ökar

Nu kan du tagga foton på LinkedIn!

Digitala trendertrender

Ingela Lindström

Hemsidan använder cookies för att optimera din användarupplevelse. Vi utgår från att du godkänner detta men du kan välja att lämna oss om du önskar. Acceptera Läs mer